Bakony Integrált Szociális Intézmény Veszprém Vármegye
8592 Dáka, Dózsa György utca 80. | E-mail: dakaotthon(kukac)dakaotthon.hu | Tel.: +36 89 340-004 | Fax: +36 89 340-187
2025. szeptember első hetén megrendezésre került a tanulás, tudás hete. Melynek keretein belül az öt érzékelésről - a látás, hallás, ízlelés, szaglás és tapintás- összegyűjtött érdekességeket beszéltük át.
Első nap a hallás volt a téma, melyet PowerPoint segítségével tettünk még érdekesebbé. Megtudtuk, hogy a hallás hány százalékban járul hozzá a külvilág érzékeléséhez, vagy a hallgatott zene miben tud jó hatással lenni szervezetünkre. Szemléltetés útján megérthettük, hogy hogyan alakul a rezgés elektromos jellé, amit végül hangként felismerünk. Beszéltünk a szőrsejtekről, hogy hogyan védjük a hallásunk, meddig nő életünk során a fülünk, illetve mi az élethosszig tartó növekedés oka. A nem túl népszerű társasági témáról, a fülzsírról is elhangzott sok különlegesség. Mindenki érdeklődéssel figyelte az előadást. Sok jó hozzászólás, megállapítás, felismerés született. Az előadás végén interaktív játékkal különböző hétköznapi zajokat kellett felismerni. A játékban sokan jeleskedtek, sikerélménnyel gazdagodva távoztak.
Második napon a szaglásról volt szó. Ez az érzékszervünk is nagy szerepet játszik mindennapjainkban. Veszélyhelyzetekben jelez számunkra a szaglásunk, illetve örömet, nyugalmat biztosíthat mindennapjainkban. Szó volt az illatok által kiváltott hatásokról, melyeket pozitív személyes élményekhez tudunk kötni, azok egyből képesek javítani a hangulatunkon. A szaglószerv és az agy kapcsolata is szemléltetve lett. Összegyűjtöttük a szólásokat, közmondásokat, és azok jelentését is megbeszéltük. Végezetük 11 illatmintát helyeztünk el egy asztalon, amiket fel kellett ismerni a résztvevőknek, és papírra sorrendben fel kellett írni őket. Nagy sikert aratott ez a feladat. Kitartóan próbálták kitalálni a számukra esetlegesen nem annyira ismert dolog nevét, nem adták fel azonnal, többször egymás után szagolták, addig míg végül ki nem találták, vagy valaki meg nem súgta nekik. Az előadáson mindenki jól érezte magát, kíváncsian várják a következő érzék bemutatását.
A harmadik napon a tapintásról és az ízlelésről volt szó. Ezek az érzékszerveink is akár csak a többi, nagyon fontos feladatot töltenek be életünk során. Bőrünk megvéd minket a külső káros behatásoktól, információt szolgáltat a környezetünkről, gyerekkori tapasztalataink egy életen át elkísérnek minket. Az ízlelés élvezetesebbé teszi táplálkozásunkat. Az ízlelő bimbók állapota akár betegség első jeleit is jelenthetik, ezért nagy szerepet játszanak a prevenció területén. A széles körben elterjedt tévhit, hogy a nyelvünk különböző területén érezzük az édest, a sóst, a keserűt és a savanyút. Ezt az állítást kóstolással megcáfoltuk. Egymást követően megkóstoltunk savanyú, édes, sós és keserű dolgokat. Megállapítottuk, hogy az ízeket mindenhol érezzük, a citromot például a nyelv hegyével megnyalva is éreztük, hogy savanyú, pedig a nyelv hegyén elvileg az édes ízt kellett volna éreznünk. Sok újdonság hangzott el ma is, amit ellátottjaink nagy érdeklődéssel hallgattak.
Nagy izgalommal várták a következő napot, amelyen a látásról és az érzékek összefoglalásáról lesz szó. A bevezetőt követően, a szem felépítéséről és működéséről volt szó. Ezután a látás folyamatával folytattuk, melyet szóban és egy animációs kisfilm segítségével is szemléltettünk, ennek során sok érdekességet tudtunk meg. Például, hogy az emberek többsége csak a 420 nm és 720 nm közötti fényhullámokat érzékeli, ráadásul a spektrum érzékelése sem egyenletes mindenkinek, illetve, hogy a szem a zöld színnek megfelelő hullámhosszúságú fényre a legérzékenyebb. Ezt egy kis szemtorna követte, amiben mindenki kipróbálhatta, mennyire és milyen módon alkalmazkodik a szeme az optikai illúziókhoz vagy küzd-e esetleg távol, - közellátó problémával. A színvakságot mérő számos teszt képei is előkerültek melyeket rövidebb- hosszabb idő alatt sikerült megfejteni. A látás témájának záró feladataként ,,Szemes szólásokat, közmondásokat, egészítettünk ki, és kerestük meg jelentését.
A foglalkozás végén összegeztük az előadások tartalmát, majd az érzékeket helyezve előtérbe egy rövid meditációs gyakorlattal zártuk le a ,,Tanulás, tudás hetét, Lakóinkat egész heti kitartó, aktív részvételükért megdicsértük, és együtt jó hangulatban távoztunk a foglalkozásról.